Vorige week hebben we een aantal scholen bezocht, waarin je veel verschillen kon zien. Zo hadden we een gloednieuw en groot gebouw gezien, met zelfs een eigen atletiekbaan. Ergens anders zag je weer een terrein met noodgebouwtjes (net als containers) waar je alleen een een krijtbord, tafels en stoelen aantreft. Het is wel goed om te zien dat de kinderen in de regio wel naar school kunnen, maar je vraagt je wel af hoe lang ze op het tijdelijke terrein zullen blijven.
Hoe het komt dat de ene school wel heel goede gebouwen/faciliteiten heeft en de ander niet? Ik heb opgemerkt dat het wel te maken heeft met de reputatie van de school. Een school die lange tijd goede resultaten heeft bereikt, daarvan zijn de oud-studenten beter terecht gekomen waardoor de school een beter 'netwerk' heeft en meer voor elkaar kan krijgen.
Verder hebben we een gebied bezocht waar een fabriek stond. Het was dichtbij het epicentrum, dus de gevolgen van de aardbeving waren goed zichtbaar. Terwijl we naar de plek reden zagen we vaak nieuw gebouwde huizen (net als eengezinswoningen in Nederland). Deze zagen er wel goed uit, maar veel was nog steeds leeg, en dichtbij de fabriek zaten nog steeds families in zelfgemaakte hutjes.
Tijdens de rondleiding in het fabriek-gebied hoorde ik trouwens dat de overblijfselen op het terrein behouden blijft ter herinnering van de aardbeving, en dat het was opgekocht door een organisatie die het toegankelijk(er) wilt maken voor toerisme. Naar mijn mening is het aan de ene kant wel goed omdat men dan weet wat er voor verschrikkelijks is gebeurd, en het goed is voor de economie als er (weer) meer toeristen komen. Maar wordt het zo niet te commercieel aangepakt en zal de lokale bevolking er economisch gezien werkelijk van kunnen profiteren?
See all the ways you can stay connected to friends and family
woensdag 29 juli 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten